Egymás útjában - biciklis és autóbusz, a közlekedés kultúrája 7
Azt gondolom, a buszvezetők egyáltalán nem várják azt a pillanatot, amikortól majd biciklisek is mehetnek a buszsávban. Mert egy KRESZ-mósosítás keretén belül ezt tervezik, nem újabb kerékpárutat. Még pontosabban buszsáv-szélesítésről van szó.
Egy normálisan közlekedő autós számára is kihívást jelent a kerékpár biztonságos kikerülése, (főként kanyarban) nemhogy egy busz számára, ami nemcsak nagyobb, hanem megállói is vannak, és nagyjából azonos átlagsebességű a már említett kétkerekű eszközzel. Emellett egy busz hosszabb is, valamint ha épp megállóhoz közeledik és lassít, az út szélén kerekezőt akaratlanul is lehúzódásra készteti.
Egy kerékpár átlagsebessége mondjuk 20-25km/h. Egy autóbuszé szintén, hiszen több megállója is van, azok között pedig felgyorsít. A kerékpáros egyenletes sebseeéggel halad, így a megállóban megelőzi a buszt, megállók között, pedig UGYANAZ a busz előzi vissza ugyanazt a kerékpárt. Itt jön képbe a felelősség kérdése is. Ha szóló busszal számolunk, annak vezetője 90 életért felel, míg a kerékpáros saját magáért. A bicikli törékenyebb, tehát ha elgázolják, a busz vezetője elvesztheti a jogosítványát, még akkor is ha éppen a balesetet a kerékpáros figyelmetlensége okozta. Emellett a hirtelen fékezés következtében fellépő esetleges utassérülésről pedig nem is szóltam. Ha a példába igazán bele akarunk gondolni, képzeljük el az előzgetést egy csuklós trolibusszal!
Meg kell állapítanunk, hogy városi buszok baleseti statisztikái jók. Kevesebb %-ban okoznak balesetet. A távolsági buszok kérdése más lapra tartozik, ott kiemelten fontos volna a pihenőidők betartása, így az elalszik a sofőr esete elkerülhető lenne.
Kontra érv, hogy a buszosok direkt szorítják le a kerékpárt. Biztosan ilyen is van, azonban a fent említett ismétlődő jelenség, az egymást előzgetés a "tonnás vas" vezetőinek egyáltalán nem hiányzik, tekintettel arra is, hogy a közlekedési kultúrát nekik napi műszakban kell tolerálni, nem pedig "csak" munkába és hazafelé menet.
Ezekől a helyzetekből is adódhat az előzőhöz hasonló mutogatós-anyázós történet.
Az előző írást így ezekkel a gondolatokkal egészítettem ki, továbbá véleményem szerint jobb bicikliút-hálózatra volna szükség, nem pedig a két közlekedési eszköz ilyen formájú "összeeresztésére."