Kerékpárral Budapesten2- válaszok az ellenvéleményre
Az ellenvélemény megfogalmazója szerint írásomban nem tekintem egyenlő félnek a kerékpárt. Pontosítok: <> a közlekedési eszköz méretének megfelelő irányítást találom elfogadhatónak. Kamion ne kisutcákon próbáljon meg közlekedni, és oda befordulni, kerékpáros pedig vagy a számára kijelölt helyen, vagy előzési lehetőséget hagyva közlekedjen. Motortól elvárható, hogy a sáv közepén, sebességét is tekintve akkor lehet közlekedőszámba venni, ha indexet használ, és nem szlalomozik, valamint nem vált 3 sávot egyszerre. (mert ilyen is előfordul)
Méretüket tekintve a gyalogos, kerékpár, autó, busz, teherautó, traktor, kamion nem egyenértékűek. Más- más célt szolgálnak, más tulajdonságokkal bírnak. Az extrém példa kedvéért a hordozható táskarádiót sem hasonlítjuk a stereo Hifi-toronyhoz. Írás szerint egyenlők, a gyakorlati rendeltetésük szerint pedig már nem. Eltérés van méretben és sebsességben is. (kerékpárra és autóra gondolok)
Minimum sebességre vonatkozólag sehol nem láttam táblát kihelyezve, közúti forgalomban pedig tudomásom szerint 25km/h vagy annál nagyobb végsebességű jármű vehet részt. 50km/h sebesség esetén biztosan létezik minimum sebesség, ami valószínűleg nem 15km/h. A kerékpár sebességét az említett személy nem mérte le.
Dudálás, mint szabálysértés: több példát sorolok fel, amikor hosszú, hangos dudálással zavarják meg a nyugalmat, hétvégén is:
- valaki nem indul "időben" zöld jelzésnél
- indexet használva szabályos helyen kanyarodást kezd meg egy autós, a maximum sebességhez képest nyilvánvalóan lassan.
- kereszteződéhez közeledve lassít, noha elsőbbsége van, de a sebességet óvatosságból csökkenti.
A fent említett jelenségekkel napi szinten találkozom, hallom, látom. Nem indokolt. Más egy figyelmeztetésnek szánt rövid morzejel hosszúságú, (autósok utolérték, bukósisak (esetleg mp3) miatt nem hallja a forgalom zaját), mint a fent leírtak.
Ezekért senki nem szól, pedig egyenlő az egyenlőt veszi semmibe!
A blogon kommentekben egy ember írta összesen(!), hogy a kerékpáros nem megfelelően reagált. Szóvátették, hogy rossz irányba formálom a közvéleményt, noha ez is olvasói levél, úgy, mint a többi, nem vehető készpénznek. Eközben SENKI nem gondolta úgy, hogy a vélt/valós sérelmet KULTURÁLTAN kell jelezni!
Azt gondolom, hogy vannak agresszívebb közlekedők, akik óvatosan vagy elcsapják a kerékpárost, vagy a nyílt utcán verekszenek össze azért, hogy ki ment rossz helyen. Ismétlem, a nyilvánvaló bunkóságot és a jó szándéknak szánt figyelmeztetést sokan nem választották külön.
A kerékpros-balesetekről szólva pedig ezért jobb a semminél a festett járda, mert egy gyalogossal ütközni más, mint egy autóval. Hiába egyenlőek elvileg, MÉGIS a SAJÁT ÉRDEKÉBEN a kerékpáros KELL vigyázzon magára, hiába van elsőbbsége az adott helyzetben! Sajnos a romló közlekedési morál ezt is "felülírta".
Végezetül pedig: a jelenségekkel gyalogosként és tömegközlekedőként, valamint autó utasaként találkozom, jogosítvánnyal nem rendelkezem. A blogon érdemes visszakeresni a sorozat előző részeire.
Amit beküldtem, névvel vállalom, így tartom tisztességesnek, a témát viszont itt lezárom.
Update: kommentárt írtam az "eredeti" írással kapcsolatban