Bandee blogja

Kerékpárral Budapesten

2008. június 09. 12:25 - Névtelen betelefonáló

Kerékpárral Budapesten - a közlekedés kultúrája 6

Mára egy új "közlekedőfaj" jelent meg az utakon: a budapesti kerékpáros. Anyáz és mutogat, és rossz helyen is teker. Ebben az írásban a kerékpáros közlekedést járom körbe, amely a rossz kerékpárút-hálózat miatt "produkál" furcsa helyzeteket.

Bizonyos esetekben megengedett kerékpárral az úttesten haladni, ahol bicikliút nincs, vagy a járdán tilos tekerni. Azonban a forgalmat feltartani már nem. Rövid történet következik egy hozzátartozótól.
Kerékpáros halad a pesti oldalon a felső rakparton, az úttese közepén(!). Sebessége kb 25-30km/h körül lehet. Hozzátartozó finoman, röviden dudál, mintegy figyelmeztetve a kétkerekű jármű vezetőjét, aki a bukósisak miatt hátha nem hallja, hogy időközben az autók utolérték. Figyelmeztetés még egyszer. Erre hősünk részéről középső ujj kilendül, mutatva az úton jogosan közlekedő keleti autó és sofőrje helyét az univerzumban. Majd lámpánál bevárja, és trágárságok közepette magyarázza - vélhetően - az igazát. Na nehogymár őt egy nő figyelmeztesse, hogy rossz helyen, lassan halad, előzni pedig nem lehet! Halkan teszem hozzá, hogy rossz helyen haladt, és létezik MINIMUM sebesség, amivel haladni kell az úton. Azt pedig, hogy azonos nemű közlekedőtársától mit kapott volna, az olvasó fantáziájára bízom.

Erre mondhatnánk, hogy letezik bicikliút. De sok helyen a járda kerékpárutat úgy oldják meg, hogy a járdát festéssel mintegy megfelezik. Ez azt is eredményezi, hogy gyalogos és biciklis egymás útfelületeit veszi igénybe. Hátulról a kétkerekű eszköz nem látszik, ha szemből jön, még csak ki lehet térni előle. Ennek ellenére járdán, szemből kis híján elgázolt egy kerékpáros. Le sem lassított, noha a gyalogos közlekedőfelület éppen egy parkolóba vezető behajtót keresztezett, mindez a Flórián térnél történt.
Egy ízben a Szentlélek téri buszvégállomáson, a 34-es busz megállóján haladt át a gyalogosok között két kerékpáros, szintén kis híján föllökdösve azokat. Hátulról jöttek. A kijelölt kerékpárút (ami valaha iparvágány volt Filatorigát irányába) pedig nem messze volt onnan...

Rendkívül keskeny bicikliút-szakasz található a Váci út páratlan oldalán, amely a Tescohoz vezet. Itt két gyalogos sem fér(ne) el egymás mellett. Van aki bevásárlásból jön haza, és a kétkerekű járműveket kerülgeti, vagy azok kerülgetik hátulról. Keskeny útszakasz, rossz megoldás. Itt is történt egy kisebb baleset, apuka engedte előre gyermekét, aki biztonságosan átkelt az úttesten, a szembejövő biciklis látva a családot, a világért sem lassított volna, noha épp átkelő felé közeledett. A válasz: "mért engedi előre a gyereket?"
Az én válaszom: csengővel és óvatosan! A téma folytatása->>
21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bandeenator.blog.hu/api/trackback/id/tr20510985

bringás 2008.06.11. 13:19:43

Na, pont ezért nem való a bringa a járdára. Az a gyalogoské.

A cikk elég elfogult, olyan írta, aki még soha nem bringázott.

"Bizonyos esetekben megengedett kerékpárral az úttesten haladni, ahol bicikliút nincs, vagy a járdán tilos tekerni. Azonban a forgalmat feltartani már nem."

Tévedés. Járdán tilos kerékpározni, kivéve olyan eseteket, ahol az út alkalmatlan a kerékpározásra. a Kresz pont az ellenkezôjét mondja, mint amit te itt leírtál.
A forgalmat nem tartotta fel, csak betartotta a Kreszt. Neki is joga van közlekedni, akár az úton is, bármennyire is nem tetszik. A viselkedés már más dolog, azt lehetne kulturáltabban is.
A sáv közepén meg azért ment, mert ha túl keskeny a sáv, akkor centiznek az autósok, és életveszélyes, így viszont nem tudják lecentizni.
Tessék már egy kicsit elfogadóbbnak lenni, és partnerként tekinteni minden közlekedôre, legyen az bringás, autós, motoros vagy gyalogos.
Mindannyian A-ból B-be szeretnének eljutni.
A város nem csak az autósoké, és a város nem az autókért van, ezt kéne már végre megérteni. Amíg ez nem megy, addig Európa csak álom...

snoop 2008.06.11. 15:21:51

nemjól tudod ám..
kerékpárral az úttesten bárhol lehet közlekedni, ahol azt tábla külön nem tiltja, kivéve autópálya, buszsáv (kivéve ahol tábla engedi) és azok az útszakaszok, amik mellett van *fizikailag leválasztott* kerékpárút, tehát nem gyalog- és kerékpárút, hanem *csak* kerékpárút.

fejlettebb országokban pedig alap, hogy lehet a buszsávban bringázni, sőt, olyan is van, ahol egyirányú utcába szabályos bringával szemből behajtani.

a "minimum sebbesség" meg "akadályoz" szöveg meg már nagyon unalmas. én nem vagyok egy géppuskalábú kerós, de az tuti, hogy egy stadionok-moszkva átmérőjű körön belül budapest belvárosában ötödannyi idő alatt vagyok bárhol, mint egy kocsi. úgyhogy a feltartásról ennyit.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2008.06.11. 17:44:13

Ültem kerékpáron, igaz azt külvárosban, a telken és környékén.
Ismerve az autós közlekedési morált (erről a sorozat legelső részében írtam), nem is mernék itt menni, tanulóként még megéri a BKV.

Ha nem lehet megelőzni, zavaró tud lenni. (Az autósokról pedig többször is írtam, és még sokat lehetne.)

Rossz a bicikliút-hálózat, ahogyan ezt már leírtam.
Ezt, és a kötöttpályás tömegközlekedést kellene fejleszteni, mert addig nyilván nem szállsz járműre, amíg megelőzöd bringával.

másik bringás 2008.06.11. 19:44:22

"Ha nem lehet megelőzni, zavaró tud lenni."

Kit érdekel, hogy zavaró? A dugóban araszolva nem zavar a többi autós, akik miatt nem lehet tempósan haladni? Az előtted araszoló munkagép, amit még bringával is megelőzök mert olyan lassan megy, az sem zavaró?

Krisi 2008.06.11. 21:14:01

Gratulálok, hogy pár biciklis alapján tökéletesen beazonosítottad, milyen is egy városi biciklis.

Látszik, hogy nem mentél még kerékpárral a belvárosban, akkor most másról írogatnál.

A "Ne járdázz" pedig alaptörvény a normálisabb bicikliseknél, ezt csak az autósok találták ki, hogy nincs helyük az úton.
Nem a francokat.
A biciklinek az úton a helye. A járda a gyalogosoké.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2008.06.11. 21:29:00

Ehhez képest majdnem hátulról belémjöttek, a szemből jövő, aki majdnem elütött, nem is lassított, pedig ott épp egy kihajtó is van.

A dugó alapból zavaró, sok az autó, nem tudnak normálisan közlekedni, de engem továbbra is zavarna, ha mögöttem kocsisor torlódna...

Mint említettem, külvárosban kerékpároztam/kerékpározom.
A városi biciklisnek ez egy kirívó esete, arra világítottam rá, hogy már nem csak az autósok ilyenek. Például Siófokon (kisváros) biztos nem mutogatnak a mögöttük haladónak, igaz, ott az autósok még megállnak a zebránál.

Zsurmi 2008.06.11. 23:32:05

"Bizonyos esetekben megengedett kerékpárral az úttesten haladni, ahol bicikliút nincs, vagy a járdán tilos tekerni"

Finoman szólva is nem tévedés: Mindenhol lehet kerékpározni, ahol konkrétan nem tilos. Még ha tilos is, sincs joga senki másnak bármit tenni ellene - kivéve a rendőröknek (bírság). Sem dudálni, sem beszólni nem szabad: balesetveszélyt okoz (elvonja a figyelmet és agresszív). Lehet közben magában füstölögni, kibeszélni barátokkal, utána blogon megírni stb.

"Sebessége kb 25-30km/h körül lehet. Hozzátartozó finoman, röviden dudál, mintegy figyelmeztetve a kétkerekű jármű vezetőjét, "
Ebben a pillanatban a gépjármű vezetője szabálysértést követett el. Nem dudálhat! A lassabb jármű beérése nem balesetveszély, márpedig ez az egyetlen eset lakott területen belül, amikor a gépjármű vezetője dudálhat - szabályosan.

Még a szabálysértés sem jelent automatikusan balesetveszélyt! És nem a gépjármű vezetőjének tiszte eldönteni, hogy mi a szabálytalan. Főleg tenni ellene! Tisztában lehet vele, ennyi.

"Halkan teszem hozzá, hogy rossz helyen haladt, és létezik MINIMUM sebesség, amivel haladni kell az úton. Azt pedig, hogy azonos nemű közlekedőtársától mit kapott volna, az olvasó fantáziájára bízom."

NEM LÉTEZIK minimális sebesség előírása semmilyen járműre. Főleg, hogy a közúthálózatot használhatják lassú járművek. Pl. traktor, kézikocsi ja és a kerékpár. Mindenhol, ahol konkrétan nem tilos. Csak az autópálya, autóút (ami nem egyenlő azokkal az utakkal, ahol sok autó közlekedik) ahol konkrétan tilos.

A KRESZ 2004 (vagy 2007 óta) óta megengedi az egy nyomon haladó járműnek, hogy a a forgalmi és útviszonyoknak megfelelően ő döntse el hol halad a sávon belül. Ha nem értené ez miért van, akkor felvilágosítom hogy az úttest szélére hordja az összes gyors jármű keltette turbulencia a szemetet, sódert, üvegszilánkot. Főleg a balesetet szenvedett autók kitört szélvédőjének, lámpájának maradékát. És a természeti erők pont ott erodálják a legjobban az úttestet. A hazai utak állapotával pedig legtöbbünk tisztában van. A KRESZ sok tíz év után gyakorlatilag ezt elismeri.

Miért dönt a (gyakorlott) kerékpáros, hogy nem a sáv legszélén halad? Mert kedves autóstársai veszélyeztető módon minimális oldaltávval előzik. Ami balesetveszélyes. Márpedig a KRESZ azt is mondja, hogy a forgalom összes résztvevőjének kötelessége a biztonságos közlekedés.

A blog írója a sávközépen haladás okát autóstársaiban keresse. Továbbá az ellenkező nemű (tehát nő) szerint a szabálysértés és veszélyeztetés rendben van, de az érintett azonnal viselkedjen a hölgyel illendően! Persze, de a hölgy is viselkedjen ennek megfelelően. Akkor lehet kifogásolni. Mert a leírt esetbe a hölgy nem különbözött bármelyik büdös bunkótól.

A blog írója kifogásolja, hogy más esetben a járdán haladó (más nézetben a fenntihez hasonló agresszív viselkedések miatt a járdára kényszerített, ill. kevésbé gyakorlott) kerékpáros majdnem elütötte.

Úgy néz ki a blog írója tudja, hogy a megfelelezett járdák (kerékpár gyalogút) rossz kerékpáros létesítmények. De amikor Ő ott menni, akkor a kerékpárosok szíveskedjenek máshol menni! Hol? Az úttesten? És amikor az autójával ő pont ott megy, akkor a kerékpáros menjen a kerékpár(gyalog)úton.

Zsurmi 2008.06.11. 23:33:18

"Finoman szólva is nem tévedés:"
Természetesen az ellenkezőjét akartam, de az utána következő mondatokbor kiderülhet.

miou_vicioso 2008.06.11. 23:38:26

"Mint említettem, külvárosban kerékpároztam/kerékpározom.
A városi biciklisnek ez egy kirívó esete, arra világítottam rá, hogy már nem csak az autósok ilyenek."

nem világítottál rá, mert nem ezt írtad. amit leírtál, egyfelől panaszkórus, megspékelve a legbornírtabb sztereotípiákkal, amivel már teli a padlás. ráadásul igen zavaró ez a mixtúra: nagyjából az jön le belőle, hogy a.) úton az autóst zavarja (oppárdon!) b.) járdán a gyalogost c.) a kerékpárút meg szar. (tehát: húzzon a vérbe, gondolja újra, nekik kötél ésatöbbi, megállíthatatlanul)
egyéb megoldási javaslat? bármi konstruktív ötlet a pampogáson túl?

mert az addig nagyon klassz, hogy egy ilyen demokratikus formát választottál, hogy elmondd a sérelmeidet - csak nem vezet sehova, max. én pl. ideges leszek tőle, de az meg kit érdekel. :)

Parapitty · http://parapitty.blog.hu 2008.06.12. 09:40:43

Engem kibaszottul zavar a sok ácsorgó autós, folyton kerülgetni kell őket. Miért nem mennek az autóútra, autópályára? Mégiscsak volna egy minimum sebesség, amivel haladni kell az úton, azok meg csak állnak tömött sorokban. Ha elmegyek mellettük, még ők vannak meglepődve.

Nem tudom, hogy a konkrét esetben pontosan hol haladt előtted a bringás, de egyszer majd nézd meg, te milyen távolságra vagy a sáv vagy a parkoló autók szélétől. Ha egy bringás ugyanilyen messze megy, akkor gyakorlatilag sávon belül már nem lehet megelőzni, persze feltévelezve, hogy tőle balra is betartod az előírt oldaltávot. A szemét és töredezett rész mellett a sávszélen vannak a csatornák is, parkoló kocsisor mellett pedig a kinyíló ajtóknak is kell 1m. Így azt hiszem semmi extrém nincs a sávközépen haladásban. Egyet tehetsz, hogy együtt élsz ezzel, ha már a kocsiból nem bírsz kiszállni.

dtempp 2008.06.12. 10:16:14

egy újabb tucat "namajdénmegmondomatutit" semmitmondó blog :)
a lényeg: mindenhol vannak figyelmetlen, netán suttyó emberek, a gyalogosok, autósok, kerékpárosok körében is.
Az egyéni vélemény, álláspont (akár megfelelő tudás és tapasztalat hiányában) az még oké, de az a baj, h ez megjelent a metróban.
bye

Braun Sándor 2008.06.12. 11:31:01

Olyan ez a cikk, mint az egész magyar média: korlátolt, részrehajló, demagóg, szenzációhajhász. Nulla tényszerűség és utánajárás. Köszönjük Bandika. Ülj le, egyes.

snoop 2008.06.12. 11:40:51

parapitty írta: "sávon belül már nem lehet megelőzni"

pontosítsunk már, sávon belül szabályosan soha semmit nem lehet megelőzni. ha a jobb szélén megyek a sávnak, az engem előző járműnek akkor is sávot kell váltania, sávon belül előzni tilos!

úgyhogy akkormeg miért is nem mindegy neked kedves andrásom, hogy a sáv közepén megyek e vagy a jobbszélén? úgyis sávot _kell_ (ene) válts, ha meg akarsz előzni... ...az persze most mindegy, hogy a köv lápnál utolérlek (4mp -el azután, hogy kövérgázzal dudálgatva megelőzöl) .. a harmadik lámpánál meg már sehol nem vagy, mert addigra én már a nyolcadiknál vagyok. minimális sebesség. hülye.

vaandor 2008.06.12. 12:39:51

Tehát gyalogosként szeretné, ha a járda (vagy a rosszul kialakított bringaút) helyett az úton mennének a kerékpárok.
Autót vezetve viszont eszébe se jut ugyanezt tolerálni.

Kis magyar meghasonlott valóság.

KAMA3 2008.06.12. 13:00:00

Az a borzasztó, hogy ilyen egyedek írják a véleményformáló újságokat. (ingyenes napilapokat) Tökéletesen tájékozatlan a témában. Ha az lett volna a címe, hogy Bandika véleménye a budapesti közlekedésről, azt mondom belefér.

De ez egy cikksorozat baszd meg, amelyben valótlan dolgokat állítasz. A helyedben én sürgősen elgondolkoznék, hogy kőműves segédmunkásként még alkalmas lehetek-e.

énke 2008.06.12. 13:22:57

Nem tartja fel a forgalmat, bazdmeg. Ő (is) a forgalom.

Az, hogy nehezen tudod megelőzni, egyéni szoc. probléma. Ha nem dudálsz rá, akkor számíthatsz rá, h lehúzódik, amint tud.

Syntax Error · http://vino.syntaxerror.hu/ 2008.06.12. 13:41:06

akinek ennyire nincs fogalma semmiről adott témával kapcsolatban az vajon honnan veszi a bátorságot hogy sokak által olvasott újságban formálja a köz véleményét???

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2008.06.12. 18:07:51

Reagálva a felvetésekre:

1 tömegközlekedem, (és gyalogolok.)

2 Megtudtam, hogy az úthibák és törmelékek is a sáv szélén haladás ellen szólnak, a leszorításról tudtam eddig is.

3. Rádudálás: indexelő, szabályosan kanyarosó autósokra dudálnak rá és mutogatnak! Nem keverendő össze egy "ti" morzejel hosszúságú figyelmeztetésnek szánt jelzés a "tűnjél már" hosszúságúval!

4. Blog írásnak szántam, de ide is beküldtem. Bárki beküldhet bármit, bizonyos erkölcsi szabályokat betartva. Névvel, címmel, származással, nyilvános anyázással nem járatható le senki.

5. Fogalma sincs: sorban: aki autó utasa, kilát, észleli a környezetét.
BKV: járűből kinézve: dudálás, dugó, index nélküli sávváltás.
Gyalogosként: kerékpárút-hiányosságok, lámpa nélküli zebránál sokat kell az átkelésre várni, lámpánál meg a tilosba hajtanak.

6. Szenzáció: mint említettem, blogba szántam. Az első bekezdés és a cím dönti el, érdekes-e az írás. Látva a kommenteket mindenképpen figyelemfelkeltő.
Érdemes megnézni a nyomtatott (minőségi) sajtóban megjelenő írások címeit is. Legtöbben cím és képaláírás alapján olvasnak.

Mike · http://ez.nincs.com 2008.06.12. 18:09:18

Sztem az út közepén lassan biciklizni bunkóság. Ha sietek én is kimegyek az útra és hajtom, ahogy tudom, és NEM az ÚT KÖZEPÉN. Ha nem sietek, csak haladni akarok, akkor meg a felső rakpart és a keróút között remekül lehet cangázni a villamos sínen. Mármint közte.
Nézzen mindenki magába, és próbáljon meg konstruktív lenni. Számomra kezd ciki lennik hogy biciklizem. Pedig idestova 10 éve nyomom ebben a városban és ebből 4 és felet futárként, anélkül, hogy egyszer is el***tak volna...

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2008.06.12. 18:13:43

7. Cikksorozat. Lehetnek benne tévedések. Ezért is érdemes elolvasni a korábbiakat.

8. Mivel olvasók küldenek be írásokat, egyik sem vehető készpénznek, tehát mindenkinek az formálja a véleményét, amit olvas/hallgat/néz. Formálja, de kizárólagosan nem határozza meg.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2008.06.12. 22:06:49

9. "a járda a gyalogosoké": ezt nem midenki tartja be. Emiatt hibáztatható a rossz(ul) kialakított hálózat is, ami nem is egybefüggő.

10. Amennyiben rendelkeznék jogosítvánnyal, úgy minden, jelen írásra nézve releváns ismeretet joggal lehetne számon kérni.

11. Érdekes, a viselkedést kevesen kérték számon. Így kell viselkedni, ha igaza van, ha nem???
Én formálom rossz irányba a véleményt? Nem azt írtam, higy mindenki, de ha már a bringás is, hová tart a közlekedési morál??
Az oldal olvasók által beküldött írásból áll. Ha nem vállalnám, amit írok, nem adtam volna meg a blog címét.