Bandee blogja

A jó és a rossz reklám

2008. február 18. 13:48 - Névtelen betelefonáló

A jó és a rossz reklám, valamint a negatív reklám kérdése

A reklám - ellentétben a politikával - mindenkihez eljut, így akár szeretne, akár nem, találkozik vele valamilyen formában. Míg lehetek apolitikus, tudatosan tartózkodhatok a politikai állásfoglalástól, addig a reklámokat már nehezebb kivédenem.

>

Mert ha kell, ha nem, hirdetnek. Nem keveset, sokat. Nem is egy helyen. nézzük meg először a jó és rossz reklámot, milyen az, mikor ugyanaz a szolgáltató csinál egy jópofa és egy visszataszító reklámot.
Íme: 2006-ban a futball-világbajnokság idején rukkolt elő a Media Markt egy olyan plakáttal és szlogennel, ami a focira asszociál, és azt mondja, hogy "cserélje le a falábúakat!" Azt hiszem, nem kell sok fantázia hozzá, hogy rájöjjünk, mire is gondoltak. Elsősorban a fadobozos Videoton és Orion tévékre, amik helyett a kedves szurkoló megérdemelne egy olyat, amin jobb minőségben, élvezhetőbben izgulhatja végig a világbajnokság eseményeit. Így a célközönség elsősorban a férfiak tábora volt, hiszen ők néznek majd most TV-t, és egyébként is általában ők vannak nagyobb műszaki érzékkel megáldva. Ez tetszett, egy kedves, fogyasztóbarát hirdetés volt.

De produkálták és produkálják az ellenkezőjét is: "mert hülye azért nem vagyok". Tehát ha a kedves vevő nem oda megy a pénzét költeni, akkor nemes egyszerűséggel hülye. A fogyasztó, akiért ez az egész van! Így nézve elég visszataszító. Több dolog miatt sem fogja felkeresni a vevő az adott áruházat:  nem épült a környezetében ilyen, ezért nem száll vonatra vagy nem ül autóba, vagy járt ugyan ott, elviszi a metró a királyi alfelét a plázáig, de az árukínálat túl professzionális vagy csak egyszerűen túl drága a kedves vásárlónak. Így jöhet össze kapásból 2-3 ok, amiért nem fog valaki odamenni.
De nézzünk egy másik példát: a(z) UPC (miért is viszünk be a magyar nyelvbe nélkülözhető idege rövidítéseket?) reklámja.

Egyik egy jópofa dolog, melyben diktafondobót vagy részecskegyorsítót hirdet a Szőke kapitány, és Dr. Badár felvilágosítja, hogy a technika ezt már túlhaladta, létezik jobb. Lehet neked, kedves Vevő, méltó vagy rá, jobbat érdemelsz. Igen. Így lehet korszerűsítésre ösztönözni a kedves leendő, még a 20.században rekedt vevőt.

Viszont amikor a metrószerelvény B nem tudom hányasban hirdetett plakátja azt ordítja a fülembe, hogy TÉVÉZZÉÉÉÉL, akkor az már úgy gondolom nem ilyen megnyerő. Ha valaki személyesen játszaná el ezt például velem a reggeli órákban, rövid idő alatt küldeném el melegebb éghajlatra. Tehát a kedves vevő bamba, rossz reakcióidejű valaki, akit figyelmeztetni kell ilyen módon is. Azt hiszem, inkább dobálok egy diktafont, és mondják el nekem, hogy a telefon-előfizetés egy ezresért mennyivel jobb.

Hamár negatív, vegyük elő a Budapest Bankot! Ennyire semmibevevő reklámot ritkán lát az ember. Ezzel sajnos elárulnak egy alapvető, és sajnos itthon eléggé jelenlévő bürökratizmust, de erről picit később.

Bizonyára a kedves Olvasó is emlékszik Emese példájára aki egyik hirdetésben konfettivel szeretné köszönteni az ügyfeleket, máskor pedig az adósságrendezést intézné el a csekkszelvényeknek a bankfiók közepén történő felgyújtásával. Na ezzel három probléma merül fel: a fogyasztó potenciálisan tudatlan, tájékozatlan idióta. Ráadásul mindezzel a MAGYAR vevőt minősítik, hiszen Emese a legenda szerint a magyarok ősanyja! Nem tudom, a névválasztáskor ezt figyelembe vették-e, mert szerintem egyáltalán nem. A másik gondolat: a , mint olyan alapvetően kevesebb szellemi képességgel rendelkezik, és majd a Bank, mint olyan kisegíti. (Feministák joggal háboroghatnak).

A harmadik, az alkalmazott. Szerencsétlen ő egy utolsó valaki a ranglétra alján, neki az ötlete, javaslata JÓ biztos nem lehet. Már ha van neki. Emesének van. Ezzel minősítjük magunkat. A BKV-nak az utas nem javasolhat konstruktív ötletet, a politikába nem szólhatunk bele, PÁRT kell ahhoz egyáltalán, hogy népszavazás lehessen egy majd 10 millió embert érintő kérdéskörről, és még sorolhatnám. Nem szólhatunk még jót se a főnöknek, nekünk kis „nemtudomkiknek” hallgass a nevünk. Fogyasztóként is. Ők ezt nem gondolták végig, csak megcsinálták a maguk reklámját. Pedig ez a bank még nem is olyan borzasztó. Ha a szolgáltatásai viszonylag jók, miért is kell ezzel tönkretenni?

Apropó negatív reklám: látunk/hallhatunk olyat, hogy a negatív dolog felkelti a vevő érdeklődését. Angliában állítólag divat. (Nálunk is futott egy Leggyengébb láncszem című műsor, szintén hasonló analógiára.)
Vegyük példának a Tesco titok c. könyvet. Negatív, nyers, olvasmányos, pörgős, eseményteli. Még az is elolvassa kíváncsiságból, aki amúgy nem is szeret olvasni. Egyáltalán nem irodalmi (bár Kelemen Annához képest minden írás az),de nem is kifejezetten reklám. Mégis reklám. Hiszen aki elolvassa, mik történtek meg a Fogarasi Tescoban, az kíváncsi lesz és megnézi, lát-e piros fülű tolvaj vásárlót, kacsintó biztonsági őrt, fillérekért vihető LCD monitort,  a többit ajánlom elolvasásra. Az is érdekelheti az olvasót, van-e még ilyen, és hogy az E. nevű áruház-igazgató üvöltözik-e még a vásárlókkal is.
Így lesz az elrettentő példából reklám. Nem kell háromszor elmondani, mutatni, vagy napjában többször sulykolni, hatásos ez anélkül is. Önként kezd el érdekelni.

Reklámból pedig sok van. Kéretlenül. Bedobálják a postaládába, olvashatjuk az újságban, hallhatjuk a rádióban, és igencsak teleteszik vele a majd 2 millió ember által nézett, idestova bő 20 perces, két részben leadott Barátok közt műsorsávját is. Elképesztő az, hogy ugyanannyi reklámhoz "van szerencsénk" időben, mint maga a sorozat.

Sok reklámmal napjában többször is találkozhatunk ,ha például azonos rádiót hallgatunk, vagy több órán keresztül nézzük a TV-t, esetleg több napi vagy hetilapot is fellapozunk aznap. Ha pedig elegünk van belőle, nekünk kell kikapcsolni a híradástechnikai eszközt, vagy becsukni az újságot, lévén túlkínálati piac van. Hiába butító, irreális, vagy lenéző az adott reklám, egy átlag fogyasztó csak így tud ez ellen védekezni.

Vagy egy kicsit másképp: Itt engedjenek meg egy kis kitérőt: "menők" összefirkálják a nagy reklámplakátokat. Ez az egy dolog, amit nem tudok sajnálni, sőt, szívesen olvasok rajtuk egy-két frappáns átiratot. De a firkát, mint olyat tömegközlekedési eszközön, házfalon személy szerint utálom. Tessék kijelölni rá helyeket, és ott lehet. Büntetés tekintetében ne vegyük egy kalap alá a hetente-kéthetetne cserélt óriásreklámmal, mert a busz ülését meg a házfalat bizony nem cseréljük hetente!! Emellett egy ilyen graffitihalmaz semmi olvasható, informatív dolgot nem tartalmaz. ("Kedves" Demszky úr, ez NEM művészet!!)
Visszatérve, így lehet védekezni vagy nem védekezni.

Az a meglátásom, hogy a külföldről átvett, szinkronizált reklámokban nem jelenik meg ez a negatív, fogyasztóellenes magatartás, ami itt nálunk. Szerintem nem "menő". Csinálják ezt ott, ahol ez az! De nálunk, amíg a politika ilyen, amilyen, senki nem fogja megfékezni az esetekben szexuálisan asszociatív reklámokat sem. A többit pedig miért is tennék?

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bandeenator.blog.hu/api/trackback/id/tr61344090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lola87 2008.02.19. 18:37:37

Bandi drágám!!!

nah! baszki, a faszom tele van a küldföldi, meg a magyar meg az összes szájbabaszott reklámmal, semmi kreativitás nincs bennük, úgy fos az egész ahogy van. és kérdem én pl. egy buzi kinder tejszelet, meg a tökömtuggya milyen maggi porból port reklámban mi a jobb mint az emesében, meg a upc-ben???? semmi.mindeegyik szar. akár meg is veszem az adott terméket, de nem a fos reklámja miatt. mostanában 1 olyan reklámot sem láttam, ami azért ösztönözne vásárlásra, mert elhiszem, h az adott termék jó. és inkább veszem a lidl-be a noname szarokat, mert abba legelább nem építik bele a reklámköltséget, és néha jobb is mint az az agyonreklámozott szar.
ja, és nagyon szeretem a "szar" szót :))
na, majd suliban pofázunk aranycsillag!
ja és fasza a blogod! a végén még lesz belőled valaki... ellentétben velem :p