Bandee blogja

Mögöttes tartalom

2014. november 27. 16:38 - Névtelen betelefonáló

A legutóbbi bejegyzésem után ismét egy pozitív történetet szeretnék megosztani, ám ebben az esetben nem csupán részese voltam, hanem én cselekedtem jót. A történetet természetesen nem az önreklám és nem is a szabadidős tevékenység, hanem megint teljesen más dolog miatt adom közre. A jelek szerint nem tudok röviden írni, úgyhogy eszerint készüljenek:

Az egész még szeptemberben kezdődött. Első emeleti szomszédunk kért meg bennünket, hogy a hónap elején egy hétig naponta etessük meg a macskáját, míg ő – nem várt sajnálatos eseményből kifolyólag vidéken tartózkodik.

A történet főszereplője „természetesen” nem a macska, hanem a gazda konyhában lévő Toshiba névre hallgató levehető hangszórós majd harmincéves kétkazettás magnója. Ez a fogalom az utánam következő Z generáció számára már bizonyára nem mond semmit, viszont „a többieknek” igen, tehát mindenképp érdemes szólni róla. Szomszédom ezt a szerkezetet a Móricz Zsigmond körtéten vásárolta még a nyolcvanas években, amikor kb. annyi idős lehetett, mint most e sorok írója. Azóta sok idő telt el, ami a műszaki állapotot illetően bizony nyomot hagyott a magnón.

Gondoltam, hogy egy rutinnak mondható hajtószíjcsere és néhány recsegős kapcsoló nem foghat ki rajtam, így gyorsan megkérdeztem a tulajdonost, nem adná-e ide, hiszen ezt 1-2 héten belül rendbe tudnám tenni. (Természetesen nem pénzért vállaltam a dolgot, de ennek később lesz jelentősége.) Ő hirtelen megürült az ötletnek, hiszen az érintkezési hibák miatt szinte használhatatlan volt a készülék. És aki most egy szimpla magnójavításról szóló önfényezésre gondol, téved, hiszen szeptemberben még én sem tudtam, mit vállalok ezzel.

Az nagyon hamar kiderült, hogy a magnómechanika - rövidre fogva a műszaki ismertetést - javíthatatlan.

Kiegyeztem hát azzal, hogy csak a rádió és a külső erősítő (aux, line in, ki hogy ismeri) fog működni, utóbbihoz gyorsan be is szereztem egy kábelt. (Így ugyanis MP3 lejátszó, mobiltelefon köthető a magnóra, és e funkció által új értelmet nyer.) Igen ám, de a hangerőszabályzó a szokásos kezelés (kontakt spray) ellenére sem volt képes ellátni a feladatát…

És itt kezdődött a majd nyolchetes vesszőfutás, hogy megfelelő alkatrészt találjak bele. A saját készletemben nem volt ilyen szabályzó. Öt alkatrészboltot hívtam fel, hátha nekik akad ebből a jó huszonöt éves darabból. Választott szerelőmet is megkérdeztem, akad-e ilyen potmétere, de neki sem volt. (Hiába, az idők szava mást parancsol, már nála sem magnók, hanem lapostévék sorakoznak javításra…)

Végül a legnagyobb aukciós oldalon bukkant fel a nagybetűs megoldás, Debrecenből árulták. Tulajdonosa nem kevés pénzt remélt az általam donornak szánt és amúgy annak is való (!) magnóért és hiába egyezkedtem vele, nemes célom nem hatotta meg, nem adta olcsóbban és három hétnél korábban nem is zárta le az aukciót, hátha úgy többet kap érte. Végre szűk egy hónap után nálam landolt a csomag, a postás jóindulatúlag behozta a lakhelyemhez közeli munkahelyemre, így nem kellett az értesítővel rohangálnom a főposta csomagosztályára.

Az új és jól érintkező szabályzó tehát a helyére került. A balansz ugyan nem működik és a tekerőgomb is kijjebb áll, de ez a szomszédomat messze nem zavarja. Sőt! Amennyire nem mondható főművemnek ez a több hétre nyúlt javítás, olyannyira örült neki, ugyanis

- bár már azt hitte, meg kell válnia tőle, nem telik neki másikra. Semmilyenre.

- ekkor mondta el, ami a szöveg elején szerepel, amivel lényegében kiderült, a magnó egyfajta érzelmi kötelék. Túl azon, hogy egy jobbára fekete színű márkás műanyagdoboz és szép hangja van, néhány emlékkép lenyomata egy ember életéből.

És akkor itt kanyarodnék rá a poszt (egyik) eredeti mondandójára. Arra, hogy egy tárgy vagy egy épület önmagában csak egy ingó vagy ingatlan dolog. Személyünkkel, életünkkel tesszük azzá, ami. Használattal, berendezéssel adunk „értelmet”, jelentést az amúgy élettelen dolgoknak. Ha valaki a régi otthonával álmodik, az nem a négy falat „sírja vissza”, mert az – az építészeti technológiától függően – önmagában csak fa, vályog, tégla vagy beton…

Szenvedélyem mellett pontosan ezeket a mögöttes tartalmakat is szem előtt tartva nem darab-darab módon fogok egy-egy ilyen szerkezet megjavításához. Nem egyszer pontosan láttam már azt is: működőképes állapotba hozva – bármiről is legyen szó – nem szívesen válna meg az adott szerkezettől a tulajdonosa. És ha bár az adott tárgy nem mindig képvisel pénzbeli értéket, miért selejtezné, ha számára hasznos és használható?

A nagybetűs piac természetesen nem erre a hozzáállásra épít, különben senki sem eladni, hanem jót tenni igyekezne. Nem csak jónak akarna látszani, hanem versengene azért, hogy ténylegesen is a legjobb (ember) lehessen. Nem a tabletnek és az „ájfonnak” lenne ára és (piaci) értéke, hanem valami egészen másnak, nem kínálnának egyre kisebb (és általában rosszabb hangzású) lejátszókat egyre többért, stb. És a reklám sem azt mondaná, hogy „hülye azért nem vagyok”.

Ha úgy tetszik, én most „bátran voltam hülye”, hogy ahelyett, hogy jól megkértem volna az árát, vagy a kidobást javasoltam volna, megjavítottam egy fekete félig már semmire sem való hangdobozt. Amiből – és itt jön a gyakran kiposztolt és sajnos igaz közhely, amit kiírni könnyebb mint tenni ellene – mint a rendes emberből, egyre kevesebb van. Egy érzékletes hasonlattal-feladattal élve: keressen az olvasó olyan készüléket, ami még lejátszik kazettát. És ha ez megvan, keresse meg ezek közül azt, amelyik krómdioxidos típust is lejátszik. Ez már még kevesebb. Ha megtalálta, jelezze. Valahol itt kezdődik az, amire a felszínen nem lehet csak úgy rábukkanni…

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bandeenator.blog.hu/api/trackback/id/tr816938073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása